FUG bidrar med opplæring på amharisk i Etiopia.

Wendy Klem, Siri Bergsholm Bjørhovde og Siri Utby, har vært i Addis Abeba, på oppdrag for å undervise masterstudentene i onkologi på sykepleierskolen, noe som innebar å undervise på amharisk. Les hele reisebrevet her.

Det var tre spente farmasøyter som møttes på Gardermoen en lørdag ettermiddag i februar med bagasjen full av forelesningsnotater og utstyr til demonstrasjoner. Vi, Wendy Klem, Siri Bergsholm Bjørhovde og Siri Utby, hadde fått i oppdrag å undervise masterstudentene i onkologi på sykepleierskolen i Addis Ababa. Undervisningen skulle foregå over to uker, og pensum besto av en innføring i cytostatikabehandling, med fokus på rett og sikker håndtering, administrasjon, farmakologi og bivirkninger. Wendy har riktignok undervist her så mange ganger de siste årene, at det var nok de to Siriene som hadde mest spenning i kroppen.

Etter en natt på flyet ankom vi Bole flyplass en tidlig søndag morgen, og ble tatt varmt imot av sjåføren Biniam og sykepleierne Ann-Elin og Marianne som har bodd i Addis i over et år. Etter en søndag der vi hentet oss inn etter reisen og gjorde de siste undervisningsforberedelsene møtte vi spente opp på universitet mandag morgen. Det gjorde også 15 studenter, som på grunn av endrede opptakskrav hadde mer erfaring enn de tidligere studentkullene på masterprogrammet, noe vi merket godt. Vi opplevde i løpet av disse ukene en gruppe studenter som var nysgjerrige, engasjerte og kunnskapsrike, og som ønsket å lære så mye som mulig. Flere kom til hovedstaden fra mindre byer rundt fra hele Etiopia, og skulle hjem for å etablere bedre og riktigere kreftbehandling på sine lokalsykehus.

Etiopia 4

Sykepleiereksamen i cytostatikahåndtering i Addis Ababa.

Etiopia 3etiopia 1

 

De første undervisningsdagene hadde fokus på cytostatikahåndtering og HMS. Når Wendy demonstrerte hvordan en skal vaske opp søl av studentene observerte de nøye hvordan en skulle gjøre dette så sikkert som mulig. Og så gjentok den ene studenten dette framfor resten av gruppen, samtidig som han forklarte hva han gjorde på deres eget språk, amharisk. Denne metoden brukte vi også dagen etterpå, da det var opptrekk og tilsetning av cytostatika i infusjonspose som skulle læres. Deretter øvde alle studentene på akkurat dette, slik at de skal være trygge på hva som er riktig håndtering når de kommer på sykehuspostene. De var flinke og ivrige i alle de praktiske øvelsene. Resten av undervisningen foregikk stort sett som forelesninger, med litt gruppearbeid og diskusjoner som avveksling. Den kjedeligste undervisningsdagen lærte vi dem den norske sangen «Hode, skulder, kne og tå», som ble godt mottatt i gruppa. Noen få kunne den engelske versjonen fra før, så de var ekstra ivrige.

Den ene dagen holdt de norske sykepleierne forelesningene før lunsj slik at vi kunne gå på kulturkurs hos en av språkskolene byen. Dette kurset forklarte oss litt om bakgrunnen for etiopisk kultur og satte ord på en del av forskjellene mellom den norske og den etiopiske kulturen. De forklarte oss også litt om hvordan en kan håndtere disse ulikhetene, som var veldig nyttig. Vi benyttet oss av noe av disse rådene når vi snakket med studentene om eksamensresultatene uken etter.

Etiopia 2

Wendy Klem underviser

I helgene rakk vi å benytte oss av lokalkunnskapen til sjåføren vår Biniam, som tok oss med rundt på de mest spennende stedene Addis Ababa. Vi rakk å ta turen opp til Mount Entoto, det høyeste punktet over Addis Ababa, se den 3,2 millioner år gamle fossilen Lucy i glassmonter, samt å besøke museet i den tidligere residensen til den kjente etiopiske keiseren Haile Selassie. Samme dag som vår hjemreise tok Biniam oss med på et tradisjonelt etiopisk marked, hvor du kan få kjøpt det aller meste til alle deler av livet, og der mengden krydder i luften gjorde at vi alle begynte å nyse.

Torsdag i uke to var det tid for eksamen for studentene. De var tydelig spente før vi satte i gang, men de fullførte i god tid før de avsatte tre timene. Årets eksamen hadde litt annerledes utforming enn tidligere, med to skriftlige oppgaver i tillegg til 50 flervalgsoppgaver. Vi brukte hele torsdagskvelden på å rette eksamen, og var lettet da vi hadde gått igjennom alle besvarelsene og følte oss trygge på at alle studentene hadde fått de grunnleggende kunnskapene vi hadde prøvd å gi dem.

Fredag morgen var det tid for å gi dem resultatene. Noen hadde fått nesten absolutt alt rett, og var tydelig stolte av resultatene sine. Selv om noen av dem også var litt skuffet over at de ikke fikk ennå bedre resultat enn det de hadde oppnådd denne gangen, var det god stemning når vi hadde evalueringsrunde. Vi fikk gode tilbakemeldinger på undervisningen, noen ville gjerne hatt ennå mer undervisning, og litt mer praktisk arbeid. Dette er innspill som vi tar med oss til neste år, samtidig som vi må forholde oss til at vi bare har to uker til rådighet, og et pensum vi skal forholde oss til. Etter evalueringen arrangerte studentene en liten avskjedsfest med tradisjonell etiopisk snacks og vi fikk skjerf i gave.

Lørdag kveld satte vi oss på flyet hjem, trygge på at vi hadde gitt studentene masse kunnskap om cytostatikahåndtering, samtidig som vi hadde fått med oss erfaringer og lærdom tilbake til Norge også.

Reklamer
Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: